In België is de brood automaat al heel gewoon

maandag 08 januari, 2024

In december reed ik vanuit het Belgische plaatje Hasselt naar Maastricht. Tot mijn verbazing kwam ik in vele kleine dorpen tijdens deze rit een brood automaat tegen. Een trend die ik in Nederland nog niet gezien heb en dus een mooi onderwerp om eens in te duiken en een blog over te schrijven. Met als afsluitende vraag aan alle Retail trendvolgers, wat zijn de kansen van de brood automaat in Nederland?

Alles wat je wilt weten over de brood automaat (bron: Bakkers Vlaanderen, Tara, 9-2-2022)

De Belgische brood automaten zijn in tegenstelling tot Nederland en Duitsland in Vlaanderen al heel gewoon. De automaten plaatsen bakkers vaak dicht bij hun winkel, maar het plaatsen van de automaten hoeft niet in de buurt van de winkel te zijn. De inhoud van de brood automaat in Vlaanderen moet voldoen aan de regels van het Federaal Agentschap voor Veiligheid van de Voedselketen. De brood automaten zijn in Vlaanderen om de volgende redenen populair:

  • De klant kan 24/7 per dag gebruik maken van de brood automaat;
  • Klant hoeft niet in de rij te staan;
  • Veel brood automaten beschikken ook over een koelgedeelte. Naast brood kan de bakker de automaat ook vullen met patisserie, snacks en belegde broodjes;
  • Betalen kan vaak met je pinpas, maar ook contant en soms met creditcard is mogelijk.

Nieuwe initiatieven met de brood automaat in Vlaanderen

In Vlaanderen zijn al twee nieuwe initiatieven met de brood automaat ontwikkeld, dit zijn:

  • Bakker zonder winkel, maar met uitsluitend brood automaten;
    Deze vorm is ontstaan zowel met een jonge bakker die nooit een winkel had geopend, als met een bakker die zijn winkel heeft gesloten en alleen met 15 brood automaten verder is gegaan.
  • Verkoop van overgebleven dagvers brood;
    Dit is iets minder vers brood dat prima te eten is en voedselverspilling tegengaat.

Opbrengsten en kosten brood automaat (bron: nieuwsblad be, Erik Gyselinck)

De jonge bakker die zonder winkel brood verkoopt, geeft het volgende inzicht in zijn verdienmodel:

  • Hij bezit 15 brood automaten met 45 broden per automaat per dag, deze bakker bakt 12 uur per dag en neemt geen enkele vakantiedag op;
  • De investering van één brood automaat bedraagt ongeveer € 10.000 en hij wil doorgroeien naar 30 brood automaten zonder een bakkerswinkel;
  • Gemiddelde huurprijs per standplaats is € 70 per maand.

Het verdienmodel van bakker zonder winkel is gunstiger dan die van een bakker met winkel door onder andere: ontbreken van personeelskosten (de ondernemer bakt alle broden zelf en er hoeven geen verkoopmedewerkers in een winkel te staan) en geen winkelhuur en minder derving door 24/7 openingstijden.

Wat zijn de kansen van de brood automaat in Nederland?

Terwijl de brood automaat in Vlaanderen al gewoon is, zet deze trend nog niet door in Nederland, terwijl Nederland met “automaatverkoop” toch al lang bekend is. Denk bijvoorbeeld aan de snackverkoop van FEBO of de verkoop machines van drank en snacks in kantines van scholen en openbare ruimtes.

Ik denk dat vooral onze ruime openingstijden, het assortiment van goede afbakbroden in de Nederlandse supermarkt en de grote dichtheid van supermarkten in Nederland hier debet aan is. Toch adviseer ik de bakker en convenience branch in Nederland om te gaan experimenteren met de brood automaat.

Argumenten:

  • Hiermee blijft de ambachtelijke bakker met de openingstijden voor vers brood voor op de supermarkt;
  • Hierdoor kan de voedselverspilling teruggedrongen worden, terwijl de beschikbaarheid van “betaalbaar” brood toeneemt;
  • Hiermee kan de ambachtelijke bakker de loonkosten en vestigingskosten terugdringen, terwijl de klant wel 27/7 beschikt over ambachtelijk vers brood.

Laat een Retail pilot van o.a. brood automaten verkoop begeleiden door 4Growth

4Growth is gespecialiseerd in het opzetten en evalueren van Retail pilots. Ik ondersteun graag pilotprojecten en help samen met de Retailer de juiste klant- en bedrijfseconomische evaluatie KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) te definiëren en de trends hiervan te rapporteren inclusief praktische verbeter adviezen vanuit de consument.

Voor meer informatie:

www.4Growth.nl, m: 031(6)30467720, email: inge.oeseburg@4Growth.nl.

Ik kijk uit naar mooie Retail pilots in 2024 en wie weet tot snel Inge Oeseburg SMP



Reacties plaatsen niet mogelijk

drs. Inge Oeseburg SMP
adviseur en interim manager
06 30 46 77 20
info@4growth.nl

LinkedIn Twitter
opmaak: www.TiemeDekker.nl