Retail Internal Branding
Het succes van Retail Internal Branding hangt of staat met een sterke visie en de doorvertaling van deze visie door middel van merkwaarden naar alle delen binnen de retail organisatie. Van formule directeur tot winkelmedewerkers. Het succesvol bouwen aan een onderscheidend merk is niet een speeltje van de directie met het reclame- of designbureau, maar een geïntegreerd democratisch proces waarbij alle formulebouwers en winkelmedewerkers betrokken zijn. Een duidelijk merk moet iedere medewerker kunnen vertalen naar zijn/haar dagelijkse werk. Retail Internal Branding is een cultuuromslag, die in gedrag en (jaar)plannen continue terugkomt.
Case KARWEI en resultaat
Een Internal Branding programma van de service-organisatie tot de winkelvloer. Franchisenemers kwamen na ongeveer een jaar er achter dat investeren in Internal Branding winkelvloer leidt tot een significant hoger rendement. De investering verdiende zich eenvoudig terug!
Case COOP en resultaat
Bij COOP Supermarkten heeft het Commercieel Team samen met 4Growth in een pressure cooker sessie de merkwaarden gekozen, op basis van de vele bestaande klantonderzoeken en de eigen visie. Dit zijn maximaal vier onderscheidende en twee randvoorwaardelijke merkwaarden. Binnen Retail adviseert 4Growth altijd het prijsaspect minimaal als randvoorwaardelijk op te nemen. Prijsfocus binnen Retail mag nooit in de organisatie verloren gaan.
Samen met 4Growth is een merkwaarden DASHBOARD ontwikkeld, om real time op winkelniveau en periodiek op jaarbasis de winkelperformance onder klanten te monitoren. Deze monitor levert positioneringsmatrixen op die een goede strategische basis vormen voor de formule jaarplanning.
Inge Oeseburg SMP | eigenaar 4Growth | +31 (0)6 30 46 77 20