Co-creatie voor formule ontwikkeling

vrijdag 05 juni, 2015

IMG_0278

(Potentiële) klanten en 4Growth hebben de AGF-afdeling van COOP geco-creëerd.

De economie trekt weer aan en dit is ook te merken in Retailland. Nederlandse retailers zijn weer begonnen met het opfrissen van hun formule. Op vele plaatsen in Nederland duiken pilotstores op, die vaak goed inzicht geven welke richting het management en de formule ontwikkelaars met de fysieke en online winkel heen willen gaan. Wat mij opvalt als  Retail onderzoeker en marketeer is dat ontwikkeling vaak nog steeds een proces is, dat in  achterkamertjes plaatsvindt bij het designbureau, de formule ontwikkelaars en de assortimentsmanagers. Retailers vragen pas naar de mening van haar (potentiële) klanten als de pilot gereed is. Natuurlijk heeft een retailer het voordeel boven een fabrikant dat zij potentiële ontwikkelingen in “real life” kan uittesten en bijsturen. Toch kunnen formule ontwikkelaars naar mijn ervaring reeds bij de pilotontwikkeling de klant betrekken. Dit betekent niet dat de klant de pilot zelf ontwerpt, maar input vanuit consumer insights kan wel helpen bij de ontwikkeling van winkelbeleving (design) en assortimentskeuzes.

Co-creatie als start van formule ontwikkeling

Bij verschillende Retail ontwikkelingstrajecten heeft 4Growth samen met de (potentiële) klanten van de opdrachtgever geco-creëerd. Het resultaat van dergelijke trajecten was:

  • visuele en consumer insight input voor de briefing richting het designbureau;
  • input voor de assortimentsmanagers voor assortimentsselectie en metrages;
  • quick wins vanuit de bestaande winkelafdelingen voor de pilot.

Aanpak co-creatie

Het hele traject vindt plaats in het “thuis” marktgebied(en) van de opdrachtgever. Ook al loopt de Randstad vaak voor met trends, als de retailer zwaar vertegenwoordigd is in Oost en Noord Nederland, dan zal de co-creatie hier plaatsvinden. Co-creatie gaat in 3 stappen:

Stap 1: online foto moodboards

Samen met de opdrachtgever stellen we de (potentiële) doelgroep vast. Uit deze doelgroep selecteren we deelnemers twee weken voorafgaand aan de WinkelSafari. Met een online community of single online monitoring houden we contact met de deelnemers. We stellen de deelnemers van te voren “huiswerkvragen” en laten we ze vooral veel visueel materiaal uploaden. Van deze beelden maken we later foto moodboards die we bespreken tijdens de groepsdiscussie.

Stap 2: groepsdiscussie op neutraal terrein

In homogene doelgroepen gaan we creatieve discussies voeren met (potentiële) klanten. De huiswerk moodboards en de Retail P’s staan hierbij centraal. De opdrachtgever kijkt live onzichtbaar mee en kan tijdens de discussies, indien gewenst, nog punten inbrengen.

Stap 3: WinkelSafari’s

We bezoeken een “traditionele” outlet van de retailer. En de deelnemers maken foto’s over hoe zij deze winkel ervaren. Daarna bespreken we deze beelden weer in de externe locatie. Alle belevenissen en verbetertips leggen we vast.

  • Resultaat: foto- en tekstrapportage
  • Gebruikers: formule ontwikkelaars, designbureau en assortimentsmanagers
  • Kosten: in perspectief tot de totale ontwikkelkosten voor een pilot zijn de kosten voor het co-creatie traject zeer laag. Terwijl het direct bijdraagt tot een meer klantgericht concept. In een persoonlijk gesprek wil ik graag een offerte maken op basis van uw specifieke behoeften.


Reacties plaatsen niet mogelijk

drs. Inge Oeseburg SMP
adviseur en interim manager
06 30 46 77 20
info@4growth.nl

LinkedIn Twitter
opmaak: www.TiemeDekker.nl