Storytelling kans voor retail merk

zondag 28 juni, 2015

IMG_2537

Dit weekend was ik op citytrip naar Porto. Een bezoek aan de wijnkelders van Sandeman kon natuurlijk niet ontbreken. Mijn verwachtingen waren niet hoog gespannen: mijn beeld was vooral veel toeristen die het met name op het proefgedeelte gemunt zullen hebben. En dat klopte ook wel, maar toch maakte Sandeman er een interessante en positieve branding story van.

 

Een paar mooie feiten:

  • het merk bestaat al sinds 1790 en is vernoemd naar de Schot Sandeman;
  • het logo van de zwarte man met hoed en cape (studentenkleding uit het begin van de vorige eeuw) is al sinds 1930 niet veranderd. Een wereldwijd sterk, consistent en heel herkenbaar merkbeeld dus;
  • Door een zeer traditioneel en speciaal productieproces ontstaat de zoete portwijn met 20% alcohol;
  • naast de blended wijnen heeft Sandeman special editions op jaar, achter tralies natuurlijk:-) Gaf mij een gevoel van uitmuntende kwaliteit. Deze flessen moeten na het open wel binnen 24 uur opgedronken worden. Advies: maak er dus een gezellig feestje van als je aan de port van je geboortejaar begint;
  • De kelders waar je doorheen liep tijdens de tour zijn nog in gebruik en ruiken naar eikenhouten vaten en wijn.

IMG_2544

Het verhaal werd verteld door een man met een zwarte hoed en cape. En afrondend in het “informatie” filmpje kregen we nog de beelden van het pluk en productie proces te zien. De tour eindigde natuurlijk met een kleine proeverij. Een witte en een rode port voor mij en voor mijn underage dochter slechts de geur van dit mooie product.

Objectief was het natuurlijk één grote promotiekermis voor het merk Sandeman. Toch door de goed doordachte storytelling met beeld, geluid en een levensecht verhaal heeft het zeker voor mij bijgedragen aan een positieve merkbeleving van deze port. Storytelling geeft het merk Sandeman meer body en staat nu voor altijd in mijn geheugen gegriefd.

Deze aanpak van storytelling zie en voel ik vaker bij drank- en foodfabrikanten, dan bij Retail merken. Retailers vinden het blijkbaar nog heel moeilijk om hun merk zo lang en consistent te laden. De diepere emotionele kernwaarden die zij mede kunnen onderbouwen met storytelling over hun retail merk, krijgen vaak geen of onvoldoende aandacht. Snel grijpen retailers naar de vertrouwde prijscommunicatie. Maar wie weet brengt dit “verhaaltje” ook hen op een idee?

IMG_2546

Inge Oeseburg | 4Growth marketing & retail advies



Reacties plaatsen niet mogelijk

drs. Inge Oeseburg SMP
adviseur en interim manager
06 30 46 77 20
info@4growth.nl

LinkedIn Twitter
opmaak: www.TiemeDekker.nl