Wat kunnen we leren van de wachtrijen in Bataviastad

dinsdag 25 mei, 2021

Shoppingtrip aan Bataviastad 23 mei 2021

Als ik door de winkelstraten van enkele provinciesteden loop, word ik niet vrolijk. Veel lege panden, die soms met mooie foto’s over de ramen de leegstand nog een beetje moeten verhullen. Deze leegstand is niet alleen veroorzaakt door de corona lockdown, voor corona is de trend al ingezet. Corona heeft alleen gezorgd voor een versnelling van de online Retail verkopen en het is maar de vraag of deze versnelling nog geremd kan worden. Voor fysieke shopping inspiratie ging ik daarom naar Bataviastad.

In de stromende regen was de parkeerplaats bij Bataviastad toch goed gevuld. Blijkbaar is er een groep mensen dat toch behoefte heeft aan een fysieke shopping experience. Opvallend was dat bij de ene winkel de shoppers in de regen buiten stonden en de andere winkel het zonder klanten moest doen. De volgende winkels trokken veel klanten:

  • Schoenwinkels;
  • Sportwinkels;
  • Grote outlets met populaire fashionmerken.

Mijn verklaring hiervoor is:

Schoenwinkels

Niets gaat boven het passen van schoenen in de winkel. Gewoon veel keuze met verschillende modellen en de schoen kiezen die echt lekker zit en er natuurlijk er mooi uitziet. Online schoenen kopen betekent vaak meerdere maten bestellen en dan nog hopen dat de breedte en lengte klopt. Een extra tripje om schoenen terug te sturen, is dus vaak onvermijdelijk. Naast de extra CO2-voetafdruk die dit veroorzaakt, is retournering ook gewoon vervelend.

Sportwinkels

In de rijen bij de sportwinkels stonden veel jongeren en gezinnen met kleinere kinderen. Het lijkt erop dat shoppen in sportwinkels in een outlet zeker fun voor deze groep betekent. Nieuwsgierig naar het aanbod in veel winkels, die niet in alle steden aanwezig zijn, denk hierbij bijvoorbeeld aan de “Ajax” store.

Grote outlets met populaire fashionmerken

Het gaat hier om merken als: Calvin Klein, Ralph Lauren en Tommy Hilfiger. In Bataviastad zijn deze merken vertegenwoordigd in winkels met veel meters vloeroppervlakte. Veel keuze dus, maar ook keuze die niet altijd voorspelbaar is (verrassing), omdat het outlet aanbod is met outlet prijzen.

Mijn eigen ervaring met shoppen in Bataviastad na de lockdown was vooral het contact met de medewerkers. Zalig om weer in een pashokje te mogen staan, waar het personeel mij alle kledingstukken aanreikte, die paste bij mijn aankoopwens, voor mij was dit een “flared broek”.


Daarnaast vraag ik mij af of in “gewone” winkelcentra niet meer “verrassing” moet komen. Nu lijken alle steden hetzelfde. Misschien geeft het meer groeperen van winkels uit dezelfde branche, dus het specialiseren van winkelcentra, trekkracht aan shoppers uit een groter gebied. We hebben immers al meubel-, auto- en keukenboulevards. Waarom niet in de binnensteden fashionoutlets met designerkleren, schoenen-, sport-, fietscentra met verschillende kwaliteitsmerken? Ik blijf geloven dat de fysieke Retail bestaansrecht heeft naast online, maar zij moet dan wel veel meer werken aan het onderscheidend vermogen.



Reacties plaatsen niet mogelijk

drs. Inge Oeseburg SMP
adviseur en interim manager
06 30 46 77 20
info@4growth.nl

LinkedIn Twitter
opmaak: www.TiemeDekker.nl