Wibra is een discountwinkelketen met meer dan 300 winkels in Nederland, België en Frankrijk. Het bedrijf verkoopt onder ander huishoudelijke producten, kleding en verzorgingsproducten. In 2020 werd de Retail formule gemoderniseerd, na een donkere periode uit de geschiedenis van WIBRA, waarbij zelfs WIBRA België, na faillissement, een doorstart had gemaakt.
Analyse met het Retailformule model
Aan de hand van het Retailformule model van 4Growth, ga ik het succes van deze transformatie toelichten. WIBRA beschikt over fysieke winkels en een webshop.
Weer lovebrand worden van de klanten; de fysieke winkel was verouderd en de loyaliteit was teruggelopen. Kinderen werden soms zelfs gepest als ze in ZeeBra kleding liepen; een combinatie van de namen Zeeman en WIBRA. Door de modernisering van de winkels en het assortiment is WIBRA weer voor veel klanten een lovebrand geworden.
Onder Bas Duijsens vanaf 2018 is weer geïnvesteerd in de vernieuwde WIBRA-formule en zijn de oude winkel omgebouwd naar het nieuwe WIBRA format.
WIBRA heeft een hele sterke destination groep; de eigen schoonmaakproducten onder de naam Dasty. Wibra positioneert deze huismerkproducten als een A-merk met de beste kwaliteit voor de laagste prijs. De bekendheid en voorkeur voor deze producten is onder de Nederlanders zeer hoog. Het is echt een product waarvoor klanten naar de winkelkomen of online bestellen. De nieuwe winkels hebben ook hele duidelijke assortimentsaanduidingen boven de schappen en de schappen zijn laag waardoor de klant zich goed kan oriënteren in de winkel. Als klant vindt je dus heel makkelijk de gewenste producten en word je verleid door decoratieve impuls artikelen, als je naar bijvoorbeeld de schoonmaakartikelen of de kinderkleding loopt.
WIBRA is en blijft een echte discounter en concurreert hiermee in Nederland onder andere met Zeeman en Action. Bij de folderpromotie van huishoudelijke artikelen hanteert WIBRA regelmatig het “mega BOX” principe, dus bijvoorbeeld 12 flessen in een box voor zeer een scherpe promotieprijs.
WIBRA heeft meer dan 2.000 medewerkers, zij hebben klantvriendelijkheid hoog in het vaandel. Zij leveren ook een hoge service; breiwol kan met de aankoopbon bijvoorbeeld altijd zonder probleem retour gebracht worden. Het bedrag ontvangt de klant via de pinpas of contant terug.
WIBRA meet continu de klanttevredenheid met 1 tot en met 5 sterren en toont deze, inclusief de reviews als toelichting, op de eigen website. Toen ik deze blog schreef stond de teller al op 1.524 reviews.
Conclusie
Het succesverhaal van WIBRA is een bewijs van wat kan worden bereikt met een visionair Retailformule model. Het vermogen van WIBRA om te evolueren en aan te passen aan de behoeften van hun klanten, met onderscheidende kwaliteitsproducten tegen een zeer lage prijs, zal hen blijven onderscheiden in de toekomst.