Retailer praat met je klanten als je ontwikkelt!

donderdag 17 oktober, 2019

Retailers ontwikkelen continue voor de winkelvloer. Dit zijn kostbare trajecten als je denkt aan: de inzet van interne en externe capaciteit, design en bouw, pilotdraaien en het overtuigen van het management, ondernemers en/of vestigingsmanagers en winkelmedewerkers.

Pilot testen bij klanten essentieel voor succes

Regelmatig nemen retailers de stap van pilot naar uitrol bij een nieuwe winkelafdeling zonder dat er klantonderzoek is gedaan. De experts en managers van het hoofdkantoor bepalen wat goed of minder goed is en geven hierop hun “go”. Het hoofdkantoor gaat hier voorbij aan het fijt dat zij een “beroepsbril” op hebben en daarom niet goed door de ogen van de klant (meer) kunnen kijken. De oplossing is eenvoudig: praat met je klanten, om hun mening doorslaggevend te maken bij het optimaliseren van de pilot die uitgerold gaat worden. Misschien een kleine investering op korte termijn, maar één die zich zeker dubbel en dwars terugverdient in omzet- en marge ontwikkeling op lange termijn.

Binnen 3 weken het eerste gevoel

Voor het testen van pilots op de winkelvloer is het wenselijk om veel exploratieve informatie te krijgen. Veel klantmeningen waarbij na vier groepsdiscussie al goed de rode draad te achterhalen met betrekking tot de sterke punten en verbetersuggesties voor de pilot. Dus vooral met open vragen achterhalen we het “wat en waarom”, in plaats van “hoeveel of welk percentage”. Kwalitatief klantonderzoek in kleine groepjes op de winkelvloer of met individuele interviews zijn de beproefde methoden waarvan 4Growth retail formule & onderzoek gebruik maakt. Wat maakt onze aanpak uniek en succesvol?

  • Goed onderzoek begint met goede deelnemers! Tijdens het onderzoek op de winkelvloer werken we alleen met vooraf verworven “verse” klanten. Deze klanten vertonen dus geen paneleffect en zien het meedoen aan dit onderzoek niet als aantrekkelijke bijverdienste. Klanten ervaren deelname als een leuke nieuwe ervaring.
  • Flexibele opzet. We werken niet met een standaard onderzoeksopzet. Na de intake met de opdrachtgever is het mogelijk volledig de gewenste onderzoeksonderwerpen in te brengen, die wij weer in een gesprekspuntenlijst en onze fotomethodiek verwerken.
  • Indien gewenst kan de opdrachtgever binnen 3 weken na opdrachtverlening, tijdens de veldwerkdag op de winkelvloer, inzicht krijgen in de eerste klanten-insights. Retailontwikkelaars en management kunnen live meekijken tijdens het veldwerk.
  • Na 4 weken heeft de opdrachtgever een foto- & tekst rapportage inclusief retailadvies en quick wins in het bezit.
  • Bij een volledig pilot klantonderzoek in één winkel waar we werken met 12 tot 16 klanten in 4 groepen, kunnen we al voor circa € 6.500 een pilot klanttest doen inclusief foto & tekst rapportage (exclusief btw). Als je geïnteresseerd bent, neem dan even contact op voor een offerte op maat.
  • We werken op locatie door heel Nederland: van Den Helder tot Groesbeek, van Haren tot Breda.

Nieuwsgierig?
Neem gerust contact met mij op: drs. Inge Oeseburg SMP : 06 30 46 77 20 www.4Growth.nl



Reacties plaatsen niet mogelijk

drs. Inge Oeseburg SMP
adviseur en interim manager
06 30 46 77 20
info@4growth.nl

LinkedIn Twitter
opmaak: www.TiemeDekker.nl