Peil snel reacties op afstand, maar niet afstandelijk

zondag 22 maart, 2020

Denk nooit voor een ander, zij kunnen ook niet voor jou denken!

In deze zeer hectische Corona tijd is directief leiderschap gewenst. Tijd is de grootste vijand en besluitvorming moet snel. Dit geldt zeker voor de vitale beroepen zoals de zorg, de brandweer, de politie, het openbaar bestuur én de levensmiddelenbranche. Toch is het vaak ook wenselijk om besluiten snel te toetsen bij cruciale stakeholders zoals shoppers, B2B klanten, medewerkers of het Nederlandse volk. Argumenten hiervoor zijn:

  • Met deze insights kunnen partijen de corporate en marketingcommunicatie rondom maatregelen verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het begrip “groepsimmuniteit” in de speech van Minister-president Rutte of de uitspraak van Minister Wiebes over de zelfgekozen positie van ZZP’ers;
  • Met deze informatie kunnen organisaties de haalbaarheid van scenario’s richting verschillende doelgroepen wegen. Als een grote groep zegt zich niet te kunnen houden aan 1,5 meter afstand, dan moet de overheid misschien eerder de maatregel maximaal 5 klanten per keer in een supermarkt doorvoeren.

Naast gesloten antwoorden of met tekstanalyse verwerkte open vragen, kan een expert op afstand ook de verdieping zoeken, met behulp van:

  • Telefonische diepte interviews;
  • Beeldbellen met stakeholders (laagdrempelig met Skype en FaceTime).

Het belang van doelgroep experts is, dat deze direct inzetbaar zijn. Briefings van de opdrachtgever gaan per mail, telefoon, chat, skype etc. En afhankelijk van opdrachtverlening kan dezelfde dag of de volgende dag zowel kwalitatief als verdiepingsonderzoek in de lucht zijn. Het gaat hier om een netwerk van experts die werken bij verschillende marktonderzoeksbureaus, ieder met zijn eigen expertise. Niet tegen elkaar maar met elkaar is het motto. Als flexibele online georiënteerde expert rapporteer ikzelf of één van mijn partners helder de resultaten uiterlijk binnen 48 uur terug naar de opdrachtgever.

Er mag geen seconde verloren gaan. Dus SAMEN en niet IEDER VOOR ZICH. Alleen met verbinding kunnen we dit “onzichtbare” virus de kop indrukken. En hiervoor is echt inzicht in de werkelijk drijfveren van al je doelgroepen en stakeholders nodig. Denk nooit voor een ander, zij kunnen ook niet voor jou denken!



Reacties plaatsen niet mogelijk

drs. Inge Oeseburg SMP
adviseur en interim manager
06 30 46 77 20
info@4growth.nl

LinkedIn Twitter
opmaak: www.TiemeDekker.nl